Sommige dagen lijkt alles te lukken, je stemming is niet kapot te krijgen, je loopt over van de goede ideeën en de positieve energie spat van je af.  Andere dagen kun je je niet eens meer voostellen dat je je zo voelde. Dan lukt opeens niks meer, alles valt uit je handen, alles wat je bedenkt keur je direct weer af en je vindt jezelf maar stom en een mislukkeling.

 

Of het nou komt door je hormonen, de stand van de maan of een onderliggend probleem waar je mee worstelt, het is wel zo fijn om die positieve flow weer terug te kunnen pakken.

 

Ik deel 5 tips om dit te doen!

 

 

  1. Merk je dat je chagrijnig bent en je innerlijke stem overal kritiek op heeft?Neem afstand! Realiseer je dat je niet je gedachten bent en dat wat je denk niet de waarheid is. Wees je bewust van het feit dat je gedachten slechts je gedachten zijn. Je hoeft er niet naar te handelen en je hoeft ze ook niet voor waar aan te nemen.  Accepteer dat het nu even zo is: ik heb negatieve gedachten en dat is ok. Ga er niet in mee, blijf er niet in hangen, maar druk ze ook niet weg. (je kent het voorbeeld misschien wel dat je gedachten wolken zijn die voorbij drijven. Jij kan van een afstand de wolken voorbij zien komen zonder dat je met ze mee vliegt)
  2. Doorbreek je huidige staat: sta op en kom even in beweging. Zet even keiharde muziek op en dans een paar minuten flink door de kamer. Je hoeft niet te wachten tot je je beter voelt om dit soort dingen te gaan doen, de kunst is om ze in te zetten zodat je je beter kunt gaan voelen JKies uiteraard muziek uit die je in een positieve, actieve energie kan brengen. Depri liedjes gaan het niet voor je doen op dit moment.
  3. Verlaat je huidige omgeving. Ga naar een andere kamer of ruimte, zodat je een nieuwe omgeving om je heen hebt waar een neutrale energie hangt. Zo is het makkelijker om jouw negatieve energie los te laten.
  4. Denk heel bewust terug aan een moment waarop je je supergoed voelde. Haal er zoveel mogelijk details bij: waar was je, met wie? Wat deed je? Wat dacht en voelde je? Wat zie, ruik en hoor je? Hoe voelde het precies? Probeer dat gevoel echt in je hele lijf te voelen. Welke goede eigenschappen van jou speelden op dat moment een rol? Besef je dat jij nog steeds die persoon met die eigenschappen bent!
  5. Haal adem! Als het allemaal even tegenzit, ga dan gewoon eens even stilzitten en haal een paar keer diep adem. Voel hoe de luchtstroom in je lijf beweegt, hoe je lichaam op het ritme van je ademhaling meebeweegt. Doe dit een keer of 5 en je zult zien dat je je al anders gaat voelen.

 

Wanneer we in “zo’n bui” zijn, zitten we bijna altijd in ons hoofd. Vast in onze eigen kritische gedachten. Door uit je hoofd en in je lijf te komen kun je je stemming doorbreken. Alle bovenstaande manieren zijn er op gericht dit te doen. Experimenteer eens met de verschillende manieren, kijk wat voor jou werkt en wat bij je past. En het kan prima zo zijn dat de ene manier vandaag goed werkt, maar morgen een andere manier meer effect heeft!

 

En misschien als laatste tip: neem jezelf vooral niet te serieus op zulke momenten. Stiekem een beetje lachen om je eigen gebok is heel gezond en doet niemand kwaad 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *